Læse- og skrivefærdighed blandt unge
Procentdel af befolkningen mellem 15 og 24 år, som kan læse og skrive.
Alfabetiseringsgrad, ungeProcent (2022)
Alfabetiseringsgrad, unge2022
Land | Procent (2022) |
---|---|
Usbekistan | 100.0 |
Forenede Arabiske Emirater | 99.7 |
Georgien | 99.7 |
Oman | 99.7 |
Bosnien-Hercegovina | 99.7 |
Albanien | 99.5 |
Brasilien | 99.4 |
Ecuador | 99.1 |
Chile | 99.1 |
Dominikanske Republik | 99.0 |
Iran | 98.8 |
Venezuela | 98.7 |
Kap Verde | 98.7 |
Marokko | 98.5 |
São Tomé og Príncipe | 98.2 |
Bhutan | 98.0 |
Guyana | 97.9 |
Tunesien | 97.9 |
Indien | 96.5 |
Guatemala | 96.1 |
Cambodja | 96.0 |
Laos | 94.5 |
Burundi | 93.6 |
Egypten | 92.2 |
Uganda | 91.8 |
Zimbabwe | 90.9 |
Gabon | 90.6 |
Lesotho | 89.7 |
Kenya | 89.0 |
Tanzania | 88.4 |
Den Demokratiske Republik Congo | 88.1 |
Angola | 83.3 |
Comorene | 82.0 |
Madagaskar | 80.7 |
Senegal | 78.1 |
Malawi | 76.8 |
Gambia | 74.7 |
Sierra Leone | 73.5 |
Somalia | 70.5 |
Guinea-Bissau | 69.0 |
Benin | 66.4 |
Burkina Faso | 53.6 |
Niger | 48.2 |
Chad | 36.1 |
Alfabetiseringsgrad, unge2022
Procent
Forklaring
Alfabetisme defineres som en person, der kan læse eller skrive (og forstå det, der læses eller skrives) en kort, enkel tekst om dagligdags ting. Denne indikator kan ses i sammenhæng med indikatoren for andelen af børn i grundskolen og andelen af skolebørn, der fuldfører grundskolen. Statistikken giver en indikation af, hvor godt uddannelsessystemerne fungerer i en af sine vigtigste opgaver - læsning og skrivning.
Statistikken er indsamlet af FNs organisation for uddannelse, videnskab, kultur og kommunikation, UNESCO.