Læse- og skrivefærdighed blandt unge
Procentdel af befolkningen mellem 15 og 24 år, som kan læse og skrive.
Alfabetiseringsgrad, ungeProcent (2016)
Alfabetiseringsgrad, unge2016
Land | Procent (2016) |
---|---|
Usbekistan | 100.0 |
Singapore | 99.9 |
Aserbajdsjan | 99.9 |
Indonesien | 99.7 |
Serbien | 99.7 |
Tyrkiet | 99.6 |
Spanien | 99.6 |
Argentina | 99.5 |
Palæstina | 99.4 |
Uruguay | 99.2 |
Mexico | 99.1 |
Ecuador | 99.1 |
Peru | 98.9 |
Dominikanske Republik | 98.8 |
Venezuela | 98.8 |
Colombia | 98.7 |
Oman | 98.7 |
Sri Lanka | 98.7 |
Paraguay | 98.5 |
Iran | 98.1 |
El Salvador | 98.0 |
Malaysia | 97.6 |
Honduras | 96.1 |
Qatar | 95.5 |
Bahrain | 94.1 |
Bangladesh | 92.2 |
Den Demokratiske Republik Congo | 85.0 |
Myanmar (Burma) | 84.8 |
Chad | 30.8 |
Alfabetiseringsgrad, unge2016
Procent
Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data
Forklaring
Alfabetisme defineres som en person, der kan læse eller skrive (og forstå det, der læses eller skrives) en kort, enkel tekst om dagligdags ting. Denne indikator kan ses i sammenhæng med indikatoren for andelen af børn i grundskolen og andelen af skolebørn, der fuldfører grundskolen. Statistikken giver en indikation af, hvor godt uddannelsessystemerne fungerer i en af sine vigtigste opgaver - læsning og skrivning.
Statistikken er indsamlet af FNs organisation for uddannelse, videnskab, kultur og kommunikation, UNESCO.