Syrien

Sidst opdateret: 17.03.2025

Efter 13 års oprør, krig og terror fik det syriske folk nyt håb om en lysere fremtid, da det brutale Assad-regime faldt i december 2024. Siden da har der været stor spænding om, hvordan det nye Syrien vil se ud. Men hvordan startede krigen i Syrien egentlig? Hvordan udviklede konflikten sig til en så brutal krig, og en så stor menneskelig katastrofe?

Palestinske flyktninger i Syria står i kø for å få mat fra FN i 2014. Foto: Zuma Press/UNRWA
I den palæstinensiske flygtningelejr Yarmouk i Damaskus har adgangen til mad været meget begrænset under krigen. Befolkningen står i kø for at få madforsyninger fra FN, januar 2014 (Foto: Zuma Press / UNRWA).

Introduktion

Krigen i Syrien har været en konflikt mellem landets myndigheder og forskellige oprørsgrupper. Konflikten begyndte som fredelige demonstrationer mod regimet i 2011. Mange lande greb derefter ind i det, der udviklede sig til en brutal borgerkrig – en krig, der har ført til omfattende ødelæggelser, hundredtusinder af dræbte og millioner af mennesker på flugt fra deres hjem.

Baggrund

Syrien blev styret af Assad-familiens autoritære regime i 54 år, indtil regimet faldt i 2024. Regimet blev først ledet af Hafez al-Assad, der tog magten ved et militærkup i 1970. Han blev efterfulgt af sin søn Bashar al-Assad, der overtog magten, da hans far døde i 2000. Da Bashar al-Assad overtog magten, ventede mange syrere på demokratiske reformer, men regimet valgte at gå den modsatte vej. Magten blev givet til færre mennesker, ofte til personer med lignende religiøs overbevisning og i nær familie med præsidenten.

Syrien har længe været et land med en række etniske og religiøse minoriteter. Assad-familien tilhører den religiøse minoritet alawitterne, som er den største minoritetsgruppe i Syrien. Alawitterne har deres oprindelse i shiaislam og udgjorde ca. 11 % af befolkningen, før borgerkrigen brød ud i 2011-12. Langt størstedelen af befolkningen i Syrien er sunnimuslimske arabere.

Assad-familien og alawittene ved magten

Siden Syriens uafhængighed i 1946 har landets magthavere været domineret af alawitter. Baggrunden for dette var den politik om at dele og herske, som Frankrig førte, da det overtog kontrollen med Syrien efter Første Verdenskrig.

For at sikre fransk kontrol og modvirke syrisk nationalisme rekrutterede Frankrig mange unge alawitter til en lokal militærstyrke. Dette førte til, at alawitterne dominerede militæret, selv efter at Syrien blev et uafhængigt land i 1946. Frankrigs Syrien-politik satte de forskellige grupper op mod hinanden. Dette var et dårligt udgangspunkt for at opnå stabilitet i Syrien, da uafhængigheden kom.

Efter flere års talrige militærkup var det militærmanden og politikeren Hafez al-Assad, der tog magten i et statskup i 1970. Assad etablerede derefter et brutalt undertrykkende regime. Han forblev ved magten i 30 år. Da han døde i 2000, overtog hans søn rollen som diktator. Hans søn Bashar al-Assad regerede Syrien lige så brutalt som sin far, hvilket bidrog til store folkelige protester mod regimet i 2011.

Syrien blev styret af Assad-familiens autoritære regime i 54 år, indtil regimet faldt i 2024. Hafez al-Assad begik et militærkup i 1971. Fra 2000 til regimet faldt i 2024, var det sønnen Bashar al-Assad (nummer to fra venstre i bageste række), som var præsident i landet (Foto: Wikimedia / Creative Commons).

Udløsende årsager til krigen

Syrien var et af mange lande, som gjorde oprør mod regimet i foråret 2011 under det, der blev kendt som Det Arabiske Forår. Protesterne blev slået hårdt ned af Assad-regimet. Regimets brutale reaktion på de relativt fredelige demonstrationer fik modstanden mod myndighederne til at sprede sig hurtigt til flere dele af landet.

Da Assad-regimet indså, at demonstrationerne var ved at blive et stort problem, besluttede regimet at løslade ekstremistiske jihadister fra fængslerne. Flere kilder har hævdet, at jihadisterne blev frigivet for at omdanne det fredelige oprør til et voldeligt oprør. Det ville derefter være lettere for Assad-regimet at legitimere den brutale magtanvendelse mod demonstranterne.

Assad havde anklaget demonstranterne for at være sunnimuslimske terrorister. Regimet havde derfor en interesse i at "bevise", at dette var korrekt. Dette var en af grundene til, at Det Arabiske Forår udviklede sig til en brutal borgerkrig i 2012.

Folk samles i byen Nawa, nær Deraa i en af de første demonstrationer mod regimet i april 2011. På skiltet står der "Ingen vand, ingen medicin, ingen mad." (Foto: REUTERS / Handout).

Krigens første faser

I 2011 oprettede dele af oppositionen et syrisk nationalråd (SNC) i Tyrkiet. SNC krævede Assads afsked og en demokratisk stat i Syrien. I tilknytning til rådet blev den frie syriske hær (FSA) dannet for at bekæmpe regimets styrker. Både almindelige civile og mennesker, der var sluppet væk fra Assads hær, blev en del af oprørsstyrkerne, der kæmpede mod Assad-regimet.

Efterhånden som kampene blev intensiveret blev situationen stadig mere uklar. Nye oprørsgrupper blev dannet, da flere mennesker fra Syrien og udlandet kom for at kæmpe mod regimet, hvoraf nogle var tilknyttet Al-Qaeda netværket.

Det syriske regime udførte stadig mere brutale angreb mod oppositionen, men var på nippet til at tabe borgerkrigen i 2014. Derfor gik Rusland ind i landet og begyndte at bombe oppositionen i 2015. At Rusland gik ind i krigen og sluttede sig til Assad-regimet, vendte krigen til regimet fordel.

Krigens påvirkning på Syriens nabolande

Krigen i Syrien har ført til, at mange millioner mennesker har måtte flygte. Syriens nabolande Libanon, Jordan, Irak og Tyrkiet har alle modtaget et stort antal syriske flygtninge. Denne udvikling har været vanskelig for nabolandene både økonomisk og politisk.

I Libanon har mange libanesere frygtet, at krigen i Syrien ville lede Libanon ind i en ny borgerkrig. Krigen i Syrien har også påvirket den kaotiske udvikling i Irak og væksten af Islamisk Stat (IS).

Stormagter blander sig i Syrien-konflikten

Syrien har en vigtig strategisk betydning for flere regionale og globale stormagter. Derfor har mange lande blandet sig i konflikten og allieret sig med forskellige parter i konflikten. Hvem, der støtter hvem, kan påvirkes af flere hensyn, såsom tidligere samarbejde, om man har fælles fjender, eller om man deler ideologisk- og religiøs identitet. En af skillelinjerne er blandt andet gruppers og staters tilknytning til enten sunni- eller shiaislam, som i stigende grad er blevet polariseret i løbet af krigen i Syrien.

Dem som støttede Assad-regimet:

På den ene side støttede Rusland, Iran og Hizbollah i Libanon Assad-regimet. Syrien har længe været Ruslands vigtigste allierede i Mellemøsten og er hjemsted for Ruslands eneste militærbase i Middelhavet. Iran og Hizbollah er begge shiitiske muslimske aktører og har været vigtige støtter af Assad-regimet, særligt militært. Havde det ikke været for støtten fra Iran, Hizbollah og Rusland, ville Assad-regimet ikke have været i stand til at modstå oprørerne så længe.

Dem som støttede oprørsgrupper i Syrien:

På den anden side er anti-Assad-grupper blevet støttet af mange forskellige lande, anført af USA. Sunnimuslimske lande som Saudi-Arabien, Tyrkiet og Qatar har støttet oprørerne økonomisk og til en vis grad med våben. Disse lande støttede bestemte grupper ud fra deres egne interesser. Ligesom USA har disse lande anspændte relationer til Iran og senere også til terrororganisationen Islamisk Stat (IS).

Disse to amerikanske jægerfly var blandt de første til at bombe IS mål i Syrien, 23. september 2014 (Foto: US Department of Defense / Flickr).

Kampen mod IS

I 2014 erklærede terrororganisationen Islamisk Stat (IS) sit «kalifat» og tog kontrol over store områder i Syrien og Irak. IS voksede frem delvist på grund af krigen i Syrien.

Mange stater reagerede på fremvæksten af IS ved at danne en koalition for at nedkæmpe terrororganisationen. Derudover blev Syrian Democratic Forces (SDF) dannet, en lokal styrke bestående af en blanding af flere grupper i Syrien. USA, Jordan, Frankrig og andre lande støttede SDF med militært udstyr og angreb på IS fra luften.

I marts 2019 erklærede SDF, at den sidste IS-højborg i Syrien var blevet besejret. Fra sine skjulesteder har IS fortsat med terroraktioner mod den lokale befolkning, men i meget mindre omfang end tidligere.

Læs mere om IS på konfliktprofilen Islamisk Stat (IS). 

Bashar al-Assad fremstillede sig selv som en landsfader, og garantist for politisk stabilitet i landet. Foto: Ida Jørgensen Thinn

Andre landes konflikter som udspiller sig i Syrien

Den syriske borgerkrig ændrede sig dramatisk igen i 2017, da Tyrkiet besluttede at gå militært ind i Idlib-provinsen. Idlib-provinsen grænser op til Tyrkiet mod nordvest. Mange oprørere og civile fra andre dele af landet er flygtet dertil. Som en konsekvens af den tyrkiske offensiv blev Idlib omringet af tyrkiske, russiske og iranske styrker samt Assad-regimets egne styrker.

I betragtning af den høje andel af civile i Idlib frygtede FN's specialreportere, at kampen om Idlib kunne blive den værste humanitære krise i den syriske krig hidtil. Næsten 3 millioner mennesker bor i Idlib, hvoraf en million af dem er børn.

Situationen i det nordlige Syrien blev endnu mere kritisk, da Tyrkiet valgte at angribe de kurdiske selvstyre områder. Denne militære operation indebar at fratage kurderne områder i det nordøstlige Syrien, der grænser op til Tyrkiet, og derefter oprette en såkaldt sikkerhedszone, som Tyrkiet skulle kontrollere. Kurderne så sig nødsaget til at indgå en aftale med Assad-regimet og Rusland for at få beskyttelse mod tyrkiske angreb.Den tyrkiske offensiv i Syrien blev muliggjort, da USA's præsident Donald Trump valgte at trække de amerikanske styrker tilbage fra de kurdisk-dominerede områder i det nordøstlige Syrien.

I løbet af de seneste årtier har Tyrkiet udført flere militære operationer mod væbnede kurdiske grupper i det nordlige både Syrien og Irak. Og så sent som i november 2022 lancerede Tyrkiet nye angreb mod disse grupper.

I december 2019 øgede Rusland og Assad-regimet angrebene i Idlib-provinsen. FN rapporterede i februar 2020, at krigen i Idlib havde ført til, at mere end en halv million mennesker havde måtte flygte fra deres hjem i løbet af de sidste to måneder. Siden da er yderligere flere hundrede tusinde syrere flygtet fra området.

Krigen i det nordlige Syrien førte til direkte konfrontationer mellem tyrkiske og syriske regulære styrker, dvs. mellem soldater, der repræsenterer myndighederne i hvert af disse lande. Dette øgede risikoen for en større regional krig direkte mellem landene.

Tyrkiet støttede flere af oprørsgrupperne i Syrien, mens Rusland støttede de syriske regeringsstyrker. Derfor var der også fare for direkte krig mellem Tyrkiet og Rusland. Disse to lande har forskellige interesser i Syrien, men har ellers mange fællesinteresser, der gør, at de begge ønsker at undgå konflikt med hinanden. I marts 2020 blev Tyrkiet og Rusland enige om en våbenhvile i Idlib.

Iran har længe haft et konfliktfyldt forhold til både USA og Israel. Konflikten mellem disse lande har også påvirket deres handlinger i den syriske krig. Israel har for eksempel udført hundredvis af angreb på, hvad de formoder, er iransk-knyttet mål i Syrien.

Så sent som i 2021 gennemførte USA luftangreb mod det, de kaldte "iranskstøttede oprørere" i både Syrien og Irak. USA har gjort krav på retten til brugen af sådant militærudstyr, fordi oprørsgrupperne har truet amerikanske mål i Syrien og Irak. Dette er en del af en større konflikt mellem USA og Iran, som omfatter atomvåben.

Læs mere om USA's konflikt med Iran her

Udviklingen i slutningen af 2024

I slutningen af 2024 blussede borgerkrigen i landet for alvor op igen, da oprørsgrupper indledte en offensiv mod regimet. På under 2 uger overtog de kontrol med Damaskus, hævdede de at have væltet Assad-styret, som siden 1971 har siddet på magten i landet. Bashar al-Assad og familie formodes at være flygtet i eksil i Rusland. En af grundene til at det pludselig gik så hurtigt skal måske findes i, at al-Assads vigtigste støtter var travlt beskæftiget andre steder: Rusland i Ukraine og Iran og Hizbollahs fokus rettet mod Israel.

Oprørsgrupperne er et kludetæppe af en lang række forskellige oprørsgrupper og lokale militser – ledet af gruppen Hayat Tahrir al-Sham (HTS), som manden Abu Mohammad al-Jolani står i spidsen for.

Efter al-Assad regimets fald udtalte FN’s General Sekretær, Antonio Guterres: ”Syriens fremtid er op til Syrerne at bestemme – de har en historisk mulighed for at opbygge en fredelig fremtid, men der er hårdt arbejde forude med at sikre en politisk forandring og opbygge stærke institutioner”.

FN's rolle i konflikten

FN’s Sikkerhedsråd har været næsten fuldstændig lammet i den syriske konflikt. Med interventionen i Libyen frisk i hukommelsen har Rusland og Kina argumenteret mod, at FN skulle gribe ind i Syriens interne anliggender. De har flere gange nedlagt veto i Sikkerhedsrådet i forbindelse med krigen i Syrien, begge i årene 2011, 2012, 2014 og 2016.

Ruslands og USA's forskellige synspunkter om Assad-regimets fremtid har været en af hindringerne for en omfattende og stærk resolution fra Sikkerhedsrådet. USA har længe været af den opfattelse, at en løsning i Syrien kræver fjernelse af Assad-regimet. Ikke desto mindre har USA været mest optaget af at bekæmpe IS. Rusland, der har støttet Assad-regimet, har derimod argumenteret for, at regimet er nødvendigt for at bekæmpe oprørsgrupper som IS, og mener, at Sikkerhedsrådet ikke kan træffe beslutning om regimeskifte i en suveræn stat.

Blandt de ting, som Sikkerhedsrådet er blevet enige om, er en beslutning, der kræver, at parterne i konflikten tillader, at nødhjælp når ud til civilbefolkningen. Den 19. december 2016 blev Sikkerhedsrådet også enige om at give FN-observatører mulighed for at overvåge den sikre evakuering af civile fra det østlige Aleppo i kølvandet på Assad-regimets brutale offensiv. En FN-undersøgelseskommission karakteriserede Assad-regimets krigsførelse mod sin egen befolkning som forbrydelser mod menneskeheden.

Sikkerhedsrådet har også vedtaget sanktioner mod IS og andre lignende terrorgrupper, der opererer i Syrien. Sikkerhedsrådet har dog ikke vedtaget militære aktioner mod dem. En USA-ledet koalition har ikke desto mindre bombet IS-mål i Syrien. Da koalitionen ikke havde fået et FN-mandat, der tillod en sådan militær aktion på syrisk territorium, har disse bombninger været meget problematiske set ud fra et folkeretligt perspektiv.

Rusland har også bombet Syrien, men siden de blev inviteret af Assad-regimet, har Rusland et bedre folkeretsligt grundlag for magtanvendelse i Syrien end de andre lande.

Forsøg på fredsforhandlinger

I april 2012 sendte FN en observatørstyrke (UNSMIS) til Syrien for at overvåge Kofi Annans fredsplan. Annan blev udnævnt som FN's og Den Arabiske Ligas særlige udsending, men hans fredsplan mislykkedes. UNSMIS var med til at dokumentere nogle af massakrerne i landet, men styrken bestod kun af 300 soldater og kunne derfor ikke dække hele Syrien. UNSMIS blev afviklet, da mandatperioden sluttede i august 2012, hvilket var samtidig med, at Kofi Annan trådte tilbage som særlig udsending. Annan blev erstattet af Lakhmi Brahimi. Mens Brahimi forsøgte at etablere fredsforhandlinger i Syrien, fik FN en gruppe våbeninspektører på plads i august 2013. Manglen på fremskridt i fredsforhandlingerne førte til, at Brahimi træk sig tilbage i foråret 2014.

Staffan de Mistura blev FN’s særlige udsending i februar 2015. Mistura har forsøgt at få parterne i konflikten til at mødes i forhandlinger. Noget våbenhvile er blevet indført, men kun med midlertidig succes. Forhandlinger har også fundet sted uden for FN, hvor Rusland, Iran og Tyrkiet samt repræsentanter for de syriske myndigheder og den syriske opposition har deltaget.

I 2018 blev norske Geir O. Pedersen udnævnt som FN’s specialudsending i Syrien. I 2019 mente FN’s sikkerhedsråd, at Pedersen burde finde andre måder at bidrage til fred i Syrien på end hans fokus på at etablere et udvalg, som skal lave ny grundlov for landet.

Efter al-Assad regimets fald i slutningen af 2024 deltog specialudsendte, Geir Pedersen, igen på højniveaumøder i FN for at sikre en fredelig fremtid for Syrien – hans appel om at ” prioritet dialog, sammenhold og respektere international folkeret og menneskerettigheder, mens Syrien genopbygger deres samfund” fik opbakning fra Iran, Rusland, Tyrkiet – foruden USA, Frankrig, Storbritannien, Tyskland og EU.

I flygtningelejren "Hands of Cooperation" er borgerne flygtet fra tøndebombning og artilleriangreb på byer og landsbyer. Børnene i lejren har meget lidt at lave (Foto: Andree Kaiser / MCT / Sipa USA).

Kilder

International Crisis Group, un.org, UNHCR, NATO, WhatsinBlue.org, The Daily Telegraph, Aftenposten Indsigt, Klassekampen, Dagsavisen, Al-Jazeera, regeringen.no, NRK.

Relaterede lande og konflikter

Læs vores landsprofiler for de lande, der er involveret i konflikten:

Læs vores konfliktprofiler, som er relateret til konflikten: